Kaune išbandytas vandeniliu varomas autobusas


Vandeniliu varomas autobusas riedėjo Kauno gatvėmis (video)

Europos Sąjungos finansuojamų Bendros Europos vandenilinių transporto priemonių iniciatyvos (angl. – Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) projektų JIVE ir JIVE2 apimtyje rengiama Central and Eastern Europe roadshow (toliau – Roadshow) kelionė vandenilio autobusu po vandenilio technologijomis besidominčius Vidurio, Rytų ir Šiaurės Europos šalių miestus. Planuojama įvykdyti demonstracinius važiavimus 17-oje Centrinės, Rytų ir Šiaurės Europos miestų, tarp kurių ir Lietuvos Kauno bei Vilniaus miestai. Roadshow misija – stiprinti regioninius pajėgumus, lengviau ir greičiau diegiant kuro elementų technologiją autobusuose, skatinant šio sektoriaus augimą ir plėtrą trumpuoju ir vidutinės trukmės laikotarpiais, taip pat bendrai propaguojant vandenilio technologijas.

Rugsėjo 8 d. Roadshow keliaujantis demonstracinis vandeniliu varomas autobusas atvyko į Lietuvą, 9 – 11 dienomis atliko parodomuosius važiavimus Kaune, o rugsėjo 12 – 15 dienomis juos atliks Vilniuje. Tokia viešojo transporto priemonė Lietuvoje išbandoma pirmą kartą.

Portugalijoje pagamintą „Caetano“ autobusą Kaune išbandė bendrovė „Kauno autobusai“. Savaitgalį miesto gatvėmis, specialiu bei Nr. 37 maršrutais, važiavęs autobusas rinko kelionės duomenis, kurie suteiks svarbios informacijos vertinant vandeniliu varomų transporto priemonių efektyvumą viešajame transporte. Nuvažiuota per 400 km.

Autobusą atlydėjo techninė pagalba, kadangi Lietuvoje nėra galimybės papildyti transporto priemonę vandeniliu. Taip pat vyko „Caetano“ ir už autobuso pripildymą vandeniliu atsakingos kompanijos „Elme Messer“ iš Vokietijos surengti mokymai, kurių dalyviai galėjo plačiau susipažinti su autobusu.

Autobuso kėbulą gamina portugalų kompanija „Caetano“, o vandenilio kuro elementą, kuris iš vandenilio gamina elektros energiją – Japonijos kompanija „Toyota“. Papildomai jis gali būti įkraunamas ir iš išorinio elektros šaltinio. Autobuse yra trys akumuliatorių baterijos, visos jos – po 15 kW talpos, taip pat penki vandenilio balionai, kiekvienas jų – 7,5 kg talpos. Gamintojų teigimu, vieną kartą papildytas autobusas gali nuvažiuoti iki 350 km. Pildymas trunka vos devynias minutes. Varančius ratus varo sinchroninis nuolatinių magnetų elektros variklis. Traukos elektros variklio galia – 180 kW, kuro elemento, kuriuo jis gaminasi elektrą, galia – 60 kW. Akumuliatorių baterijų talpa 45 kilovatvalandės. Transporto priemonėje yra 35 sėdimos ir 24 stovimos vietos bei viena vieta neįgaliojo vežimėliui pasistatyti.

„Esame bandę įvairiausių autobusų, bet vandenilinis – pirmasis. Priimant sprendimus ateičiai, būtina žinoti, kiek kainuos nuvažiuoti kilometrą. Reikia skaičiuoti ir kiek kainuos įranga, priežiūra. Mes žiūrime net ir tai, kiek autobusas vienu metu gali vežti keleivių, todėl tikrai turime labai daug ką išanalizuoti. 2029-ais metais visi vežėjai turės atsisakyti iškastinio kuro, tad viešojo transporto valdytojai ieško alternatyvų, kuo būtų galima pakeisti dyzeliu varomus autobusus ir taip prisidėti prie taršos mažinimo“, – rugsėjo 11 d. Kaune surengtoje spaudos konferencijoje kalbėjo „Kauno autobusų“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

„Vandenilinio autobuso ir transporto pliusai yra tai, kad jis gali nuvažiuoti ilgesnį atstumą, pats autobusas lengvesnis ir užkrovimas greitesnis. Kaip ir elektriniai autobusai, vandenilinis neskleidžia triukšmo, o, vietoje išmetamų taršių dujų, šalutinis produktas panaudojus vandenilį – vanduo. Šiuose autobusuose yra mažiau judančių detalių, o tai reiškia, kad jį eksploatuoti žymiai paprasčiau, lyginant su vidaus degimo variklį turinčiomis transporto priemonėmis jų nereikia tiek daug keisti. Tad, nors pirminė investicija brangi, ilgalaikėje perspektyvoje tai atsiperka“, – naujos kartos vandeniliu varomų transporto priemonių privalumus akcentavo Šarūnas Varnagiris, Vandenilio energetikos asociacijos, kuruojančios demonstracinius važiavimus Lietuvoje, vadovas.

 

JIVE ir JIVE2 projektams finansavimą skyrė „Clean Hydrogen Joint Undertaking“ pagal dotacijų sutartis Nr. 735582 ir 779563. Ši bendroji inciatyva gauna paramą iš Europos Sąjungos mokslinių tyrimų ir inovacijų programos „Horizontas 2020“, programos „Hydrogen Europe“ ir programos „Hydrogen Europe Research“.

Apie JIVE ir JIVE 2 projektus: Pagal 2017 m. sausio mėn. ir 2018 m. sausio mėn. pradėtus įgyvendinti JIVE ir JIVE2 projektus šio dešimtmečio pradžioje 17-oje Europos miestų ir regionų bus įdiegta 310 nulinės emisijos kuro elementų autobusų ir susijusi infrastruktūra (pagal MEHRLIN projektą) – tai iki šiol didžiausias tokių autobusų infrastruktūros projektas Europoje.